DIARI 360% - CHAPTER 3

Friday 10 January 2014

360% = Bulatan
Yang anda tidak sedar itulah keistimewaan.


Intro Spastik

Diari kali ini aku mulakan dengan intro. Dah masuk chapter 4 baru nak intro? Sebab tu lah aku tulis sub-topik sebagai Intro Spastik-Permulaan yang Cacat. Hanya selingan sahaja. Aku belum terangkan mengapa aku terbitkan nama diari ini sebagai Diari 360% pada chapter sebelum ini bukan? Baiklah. Aku mengambil ruang sedikit untuk aku ceritakan.

360% adalah satu lingkaran lengkap bagi sebuah bulatan dalam pengiraan geometri. Sebuah bulatan yang tidak mempunyai sebarang bucu mahupun terpisah lingkarannya. Semuanya berbentuk curve. 

Aku menjadikan 360% atau bulatan ini sebagai objek kerana ia melibatkan sekeliling kita. Manusia mempunyai vision yang terhad untuk melihat. Tidak boleh melihat ke tepi melainkan memusingkan sedikit kepala. Tidak bisa melihat ke belakang melainkan tubuh badannya diputarkan. Oleh itu, kita sering fokus kepada insiden atau perkara yang berlaku di hadapan kita sahaja. Di sekeliling sering kita abaikan.

360% yang ingin aku sampaikan ini hanyalah diari tentang aku dan apa yang aku lihat di sekelilingku. Tentang ragam manusia. Perlakuan haiwan. Pergerakan alam dan sebagainya.

“Jika aku diletakkan di tengah-tengah kesibukan orang ramai, dan memusingkan badanku 360%, pasti aku akan melihat pelbagai ragam manusia."

Penghujung Tahun 2013

Wow! Dah nak habis tahun 2013. Siapa sangka tahun 2013 ini telah menjadi tahun haru-biru bagiku. Cakap sahaja perasaan yang aku rasa. Semua ada. Suka, duka, bahagia, derita dan sebagainya. Allahuakbar. Hanya Allah sahaja yang tahu.

Minggu midterm cuti, aku mengambil keputusan tidak pulang ke kampung halaman. Menghabiskan masa menghadap laptop, membuat penulisan dan study untuk test. Keluar sekali-sekala apabila ada yang mengajak sahaja. Setiap kali telefon mak, pasti akan ada ingatan untuk aku tidak kerap keluar. Sabar jela. Tapi nyatanya aku memang jenis kaki rayap. Sebabnya aku mudah bosan lebih-lebih tempat tiada tujuan.

Wah! MPP baru membuat pertemuan dengan mantan lah. Ikut hati tak nak pergi. Tapi aku kena professional. Pergi jugalah. Melihat wajah-wajah baru kepimpinan pelajar universiti. Tak nak banyak komen. Nanti banyak sangat spekulasi keluar.

Dua hari sebelum malam tahun baru, aku mendaftar nama sebagai anggota sukarelawan membuat serbuan malam tahun baru. Serbuan di tempat-tempat yang menjadi kawasan ‘panas’. Penekanan yang diberikan oleh Jabatan Agama Islam Terengganu berkenaan seksyen-seksyen jenayah syariah; khalwat, berdua-duaan hingga boleh menimbulkan curiga, berzina dan sebagainya adalah fokus dalam serbuan. Aku terfikir, mereka-mereka ini tidak takut dilaknatkah? Tampaknya Islam KTP sahaja. Nauzubillah.

Tahun Baru 2014

SELAMAT TAHUN BARU!

Terengganu tak ambil cuti awal tahun baru. Jadi konklusinya, kelas macam biasa. Awal tahun baru sudah dicatatkan jadual hujung mingguku menjadi fasilitator kem kepimpinan SMK Tok Jiring. Nampaknya aku perlu banyak belajar lagi etika kefasilitatoran. Apa yang aku dapat di sekolah hanyalah sebahagian daripada ‘FASILITATOR’. Fuhh! Tak pe. Banyak lagi masa.

Test. Assignment. Test. Assignment. Bulan ini penuh dengan perkara-perkara itu. Rasa sudah macam final exam. Apa pun teruskan HIDUP!

HIDUP BIAR BERJASA!

0 comments:

Post a Comment