KISAH NABI YUSUF PALING INDAH

Thursday 23 January 2014

 -Sekadar gambar hiasan-
Nabi Yusuf tidak digambarkan bagaimana tampannya Baginda.
Mungkin lebih tampan daripada ini.
Wallahua'lam.

Nabi Yusuf adalah putera ke tujuh daripada dua belas putera-puteri Nabi Ya'qub. Ia dengan adiknya yang bernama Benyamin adalah beribukan Rahil, saudara sepupu Nabi Ya'qub. Ia dikurniakan Allah rupa yang bagus, paras tampan dan tubuh yang tegap yang menjadikan idaman setiap wanita dan kenangan gadis-gadis remaja. Ia adalah anak yang dimanjakan oleh ayahnya, lebih disayang dan dicintai dibandingkan dengan saudara- saudaranya yang lain, terutamanya setelah ditinggalkan iaitu wafatnya ibu kandungnya Rahil semasa ia masih berusia dua belas tahun.

Perlakuan yang diskriminatif dari Nabi Ya'qub terhadap anak-anaknya telah menimbulkan rasa iri-hati dan dengki di antara saudara-saudara Yusuf yang lain, yang merasakan bahawa mereka dianak-tirikan oleh ayahnya yang tidak adil sesama anak, memanjakan Yusuf lebih daripada yang lain.

Kisah Nabi Yusuf ini sangat menarik minat saya kerana di dalam Al-Quran, hanya cerita Nabi Yusuf disatukan di dalam satu surah iaitu Surah Yusuf. Berbanding dengan cerita atau kisah Nabi-nabi lain, kisah mereka tidak seperti Nabi Yusuf; bertebaran di dalam surah-surah yang lain walaupun ada nama-nama Nabi yang diabadikan sebagai surah. Sebagai contoh, Surah Ibrahim dan Yunus.

Diceritakan di dalam Al-Quran bahawa kisah Nabi Yusuf merupakan kisah yang paling indah yang terdapat di dalam Al-Quran. Malah, Kisah Nabi Yusuf adalah kisah yang terpanjang iaitu mengandungi 111 ayat Surah Yusuf di mana Surah ini hampir 98% menceritakan kisah Nabi Yusuf sahaja. Subhanallah. Bagaikan sebuah novel yang disusun di dalam sebuah antologi.

“Kami sampaikan kepadamu wahai Muhammad kisah paling baik (indah)...” –Yusuf: 3

Menarik di dalam surah Yusuf, kisah Nabi Yusuf ini diceritakan oleh Allah mengikut kronologi yang berlaku sewaktu hayat Nabi Yusuf. Kronologi yang tertulis di dalam Al-Quran berkenaan kisah NAbi Yusuf ibarat sebuah novel yang ditulis oleh sasterawan Negara. Namun masih lagi tidak dapat menandingi keindahan kisah yang dikalamkan oleh Allah. Kisah Nabi Yusuf bermula sejak Nabi Yusuf kecil hinggalah banginda menjadi seorang yang berpengaruh. Bermula dengan perbualan Nabi Yusuf dengan ayahandanya, Nabi Yaakub sewaktu Nabi Yusuf bermimpi.

Tatkala Nabi Yusuf berkata kepada ayahnya. “Wahai ayahanda, sesungguhnya anakanda bermimpi melihat sebilas bintang dan matahari serta bulan, tunduk memberi hormat kepada anakanda.” Yusuf: 4

Kemudian cerita Nabi Yusuf berlanjutan dengan perihal abang-abang tirinya yang iri hati dengan baginda kerana mereka takut kehilangan kasih sayang dari ayahandanya. Mereka berpakat untuk menghapuskan Nabi Yusuf dengan cadangan oleh abang-abang tirinya; salah seorang mencadangkan untuk dibunuh sahaja Nabi Yusuf itu manakala salah seorang lagi mencadangkan agar Nabi Yusuf dicampakkan ke dalam perigi.

“Sesungguhnya Yusuf dan Bunyamin lebh disayangi oleh bapa kita daripada kita, padahal kita ini satu keturunan. Sesungguhnya ayah kita sangat tidak adil. Bunuhlah Yusuf ataupun buannglah di ke suatu tempat yang jauh, supaya perhatian dan kasih sayang ayah tertumpu kepada kita semata-mata, dan supaya kita sesudah itu menjadi orang-orang yang baik dan berguna kepadanya.” Yusuf: 8-9.

Kisah indah Nabi Yusuf ini bukan hanya tertumpu kepada perbuatan abang-abang tirinya yang cemburu (hasil hasutan syaitan) terhadap Nabi Yusuf, namun juga cerita romantis yang tertulis di antara Zulaikha, isteri Al-Aziz terhadap Nabi Yusuf. Allah Ta’ala tidak menyatakan bahawa Nabi Yusuf itu tampan wajahnya, tetapi daripada al-Quran, maksud  itu jelas menunjukkan bahawa Nabi Yusuf tampan dan kacak orangnya.

Maka apabila dia (Zulaikha) mendengar cacian mereka, dia pun mengundang mereka dan menyediakan jamuan untuk mereka, serta memberikan kepada tiap-tiap orang antara mereka itu sebilah pisau. Dan pada ketika itu berkatalah dia (kepada Yusuf), “Keluarlah di hadapan mereka.” Maka tatkala mereka melihatnya, mereka tercengang mmelihat paras kecantikannya, dan mereka dengan tidak sedar melukakan tangan mereka sambil berkata, “Jauhnya Allah dari kekurangan! Ini bukanlah manusia, ini tidak lain, melainkan malaikat yang mulia!”

Ini sekadar perkongsian ringkas saya terhadap indahnya kisah Nabi Yusuf yang telah tercatat di dalam Al-Quran. Secara logiknya, mengapa kisah Nabi Yusuf ini diceritakan di dalamnya kisah abang-abang tiri yang cemburu, cinta terlarang yang ditunjukkan oleh Zulaikha, kehebatan Nabi Yusuf mentafsir mimpi?

Antara yang saya boleh katakan tentang kisah Nabi Yusuf ini adalah:

1)         Sifat cemburu abang-abang tirinya sehingga berbuat jahat kepada Nabi Yusuf tidak dibalas dengan kejahatan. Begitu juga Zulaikha yang berdusta tentang kejahatannya menggoda Nabi Yusuf. Malah, di dalam kisah menunjukkan seorang yang berbuat jahat dahulunya masih boleh melakukan kebaikan dan bertaubat.

2)         Walaupun diperlakukan demikian rupa oleh abang-abang tirinya, Nabi Yusuf tetap memaafkan abang-abang tirinya. Sikap maaf-memaafi itu penting dalam menjaga hubungan sesama manusia (Ukhwah).

3)         Mukjizat Nabi Yusuf ialah mentafsir mimpi. Tafsiran mimpi Nabi Yusuf adalah datangnya daripada Allah. Namun, realiti hari ini terlalu banyak tafsiran mimpi sehingga boleh membawa kepada syirik dan kemudhratan kerana terlalu berharap kepada tafsiran yang tidak pasti asal usulnya. Ada sebuah buku yang diterbitkan menceritakan tafsiran mimpi oleh Nabi Yusuf. Saya pasti yang tertulis di dalam buku itu benar.

4)         Walaupun Nabi Yusuf digoda oleh Zulaikha, hati baginda tetap teguh dan tidak mudah tergoda. Di sini dapat dilihat bahawa lelaki-lelaki termasuk saya wajar mencontohi akhlak Nabi Yusuf; tidak tergoda dengan wanita dan maksiat.

Semoga kisah ini bukan sahaja menjadi kisah yang indah, namun juga menjadi ibrah kepada kita. InsyaAllah.



0 comments:

Post a Comment