SAJAK: RESAH

Wednesday 24 September 2014





 Resah? Carilah ketenangan dengan solat
tenanglah dengan al-Quran

i
Hari ini aku begitu resah
Walhal tiada penghalang di waktu pagiku
Tiap langkah rasa dibebani sesuatu
Namun ku biarkan saja ia berlalu

Gelak tawa cuba ku ekspresikan
Namun tetap jua resah gelisah
Aku mencari penyelesaian
Tetap jua buntu

ii
Menjelang matahari di puncak dunia
Bahang menjadi peneman kegelisahan
Keringat mulai membasahi diri
Aku terus keresahan

Orang sekelilingku melihatku penuh hairan
Apatah lagi aku memandang mereka
Tidak setitis pun pancaran kegelisahan terserlah
Kau begitu tahan dengan cuaca ini? hairan

iii
Aku berusaha mencari jawapan
Mendekati mereka yang tampak tenang
Kali ini akan ku tahu punca gelisahku
Dan akan ku buang jauh resah ini

Mereka berhenti di sebuah rumah kecil
Tiada bilik tiada ruang tamu
Hanya hamparan permaidani dan sehelai sejadah mengepalai
Suraukah ini?

iv
Mereka mengangkat tangan bersama-sama
Hingga menggelengkan kepala kanan dan kiri
Aku tergamam seketika
Terpancar cahaya putih di wajah mereka

Inikah jawapan yang ku cari selama ini?
Aku juga Islam
Namun hanya sekadar nama
Solat tidak sekali ku tunaikan

v
Menghamparkan sejadah dan mengangkat takbir
Diakhiri dengan salam
Sungguh hatiku menemui ketenangan
Aku kini mempunyai jawapan.

0 comments:

Post a Comment