TRAVELOG RINGKAS BAS BELIA MABIMS 2012 (MALAYSIA)

Thursday 4 April 2013

Pengalaman besar yang pernah saya alami selama mengikuti pelbagai program

KAMI AGEN PERUBAHAN SOSIAL

11-20 November 2012

Program Bas Belia MABIMS ini telah berlangsung pada tahun lepas. Untuk penulisan kali ini, saya ingin berkongsi secara ringkas sahaja sepanjang perjalanan saya selama dua minggu di Terengganu dan Singapura.

...

Saya dan sahabat saya telah tiba di perkarangan asrama Institut Latihan Islam Malaysia. Sebenarnya kami telah menginap selama satu malam di institut tersebut. Waktu pendaftaran jam 2.00 petang. Wah lama lagi!

Saya menerima satu tawaran untuk mengikuti sebuah program antarabangsa dibawah kerjasama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Kementerian Agama dari 3 buah negara yang lain, Singapura, Indonesia, dan Brunei. Awalnya saya menyangka peserta yang terlibat adalah seusia dengan saya.

Tetapi saya agak terkejut apabila melihat peserta-peserta yang sampai sewaktu pendaftaran. Mereka bukanlah seperti dalam jangkaan saya. Saya bersalaman dan beramah mesra dengan mereka sebagai tanda awal segmen pengenalan.

"Assalamualaikum, saya Qayyum. Dari Malaysia." Saya menghulurkan tangan dan memberikan senyuman.

"Waalaikumsalam, saya Farhan. Singapura," Oh! Singapura. Negara yang berjiran dengan negeri tempat tinggal saya.

"Kerja?" Dia bertanya.

"Eh tak. Saya masih student. Farhan?"

"Saya sudah bekerja. Bahagian Pembangunan Belia di sebuah masjid di Singapura,"

Subhanallah. Rupanya saya berkenalan dengan seorang ustaz. Majoriti peserta yang menyertai program ini terdiri daripada imam dan bilal, pegawai agama Islam dan Badan-badan NGO yang bergerak membantu belia.

Ice Breaking telah dilakukan di dalam sebuah dewan yang sejuk. Aktiviti yang dikendalikan oleh pihak JAKIM sangat menyenorokkan. Nampak sahaja seperti permainan biasa, tetapi ada natijah dan rasional disebaliknya. Kami juga dibawa untuk bermain dan bertanding dalam acara kayak.

Siapa sangka kumpulan saya memenangi kumpulan tersebut!

Saya merupakan peserta termuda dalam program tersebut. Walaupun begitu, ikatan ukhuwah di antara kami yang kuat membuat saya terasa saya tidak disisihkan. Termuda bukan bermaksud mentaliti juga muda, mentah. Setiap aktiviti yang memerlukan pendapat, saya tidak ketinggalan untuk turut sama bangkit menyuarakan pendapat dan rasional aktiviti yang dilakukan. Hasil pembacaan sebelum ini telah banyak membantu saya untuk memberikan pendapat yang bernas. Alhamdulillah.

Ice Breaking : Memecahkan benteng perisai untuk mengeratkan ukhuwah sesama Muslim

....

Perjalanan ke Terengganu mengambil masa 8 jam lebih. Lama juga saya duduk di dalam bas. Sesekali berjalan-jalan sebentar di luar apabila bas berhenti di beberapa hentian rehat. Saya duduk disebelah seorang ustaz dari Singapura.

"Kamu student UniSZA kan?"

"Ye saya ustaz." Saya menaburkan senyuman.

"Kamu kenal ustaz Akila Mamat?"

Saya terkejut seketika. "Eh mana tak kenalnya ustaz. Felo kolej kediaman saya."

Kami mula bercerita tentang perjalanan kerjaya masing-masing. Bagi saya, saya masih lagi mentah dan belum cukup berpengalaman, maka saya hanya memasang telinga mendengar cerita ustaz yang mempunyai iras wajah Ustaz Farid Ravi ini.

Sampai sahaja di Terengganu kami ditempatkan di Hotel Permai Inn, Kuala Terengganu. Jadual sepanjang di Terengganu ialah Forum Mini di UniSZA dan Bakti Sosial di Perkampungan Batu Rakit.

Pada hari di mana akan berlangsungnya Forum Mini yang berlokasikan UniSZA, saya menjadi tourist guide sementara untuk memperkenalkan UniSZA dan segala yang terdapat di UniSZA. Walaupun ringkas tapi peluang yang diberikan untuk bercakap di hadapan orang-orang yang hebat bukan selalu kita dapat.

Forum Mini yang berlangsung banyak berkongsikan mengenai pemuda-pemudi masa kini yang merupakan harapan utama untuk membangunkan dan memajukan tamadun Islam terutamanya. Dipanelkan oleh wakil dari Singapura dan seorang pensyarah UniSZA, forum ringkas ini banyak memberi input yang bermakna dan bernas.

Pada hari berikutnya, kami dibawa ke perkampungan yang terletak di Batu Rakit. Sampai sahaja di sana, simbolik pertama menyambut kedatangan kami dengan menyembelih seekor lembu.

Kami diberikan tempat-tempat tertentu mengikut kumpulan untuk bergotong-royong. Saya dan ahli kumpulan yang lain membersihkan sebuah surau tinggal. Jenuhnya tidak seperti yang disangka. Dek kerana keseronokan membersihkan surau, kepenatan yang menghantui kami hilang serta-merta. Itulah dia kesan keikhlasan dalam melakukan sesuatu kerja.

Tempat-tempat yang menjadi lokasi pembersihan seperti masjid, kawasan perkuburan dan satu kumpulan dikhaskan untuk memasak.

Pada malam sebelum itu, kami kaum adam telah mengadakan perlawanan futsal bersama belia kampung tersebut. Hebat juga mereka. Walaupun kalah tetapi tidak bermakna kami bermusuh.

Disini telah mengajar saya erti komuniti bermasyarakat dan ukhuwah yang sebenar.

Setelah selesai aktiviti di Terengganu, kami bersedia pula untuk merantau ke Singapura.

Here We Come!

Seekor lembu ditumbangkan

0 comments:

Post a Comment