AHLAN YA RAMADHAN

Tuesday 9 July 2013






Ramadhan bakal menjelma.
Bersediakah aku?
Adakah juga ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya?
Jawapan itu adalah misteri
Aku sendiri perlu mencari dan merungkainya.

Ramadhan bakal menjelma.
Bersediakah aku?
Adakah ramadhan kali ini sekali lagi memberikan aku erti kemuliaan?
Seperti mana dikau menyedarkan aku kemanisan dan kelebihan ramadhan.
Jawapan itu adalah misteri
Aku sendiri perlu mencari dan merungkainya.


Pasti ada sesuatu yang ingin kau kejar
Di bulan inilah puncaknya,
Adakah ianya berbentuk fizikal?
Adakah jua materialistik?
Adakah jua rohani?
Jawapan ini bukan misteri
Terpulang pada kamu,
Tergantung pada kamu.

Ramadhan bakal menjelma,
Aku perlu bersedia
Untuk mendapatkan segala kemuliaan dan kelebihan di dalamnya
Yang tiada pada waktu selain itu.

Wahai malam lailatul Qadar.
Jika diizinkan,
Aku bakal menemuimu.


Salam Ramadhan daripadaku.

Nukilan picisan: Mohamad Qayyum

0 comments:

Post a Comment