IFTAR : PROGRAM IFTAR BERSAMA MUTIARA

Thursday 18 July 2013

 Jom variasikan berbuka puasa.
Hari ini dengan sahabat, esok dengan masyarakat.
Nyata itu sangat indah.




PROGRAM IFTAR BERSAMA MUTIARA

ANJURAN PERSATUAN MAHASISWA USULUDDIN

___________________________________________________________________________

Mutiara adalah sejenis objek yang terhasil daripada tiram. Kebiasaannya objek ini digunakan sebagai perhiasan bagi wanita. Bayangkan mutiara yang awalnya tiada sebarang kepentingan hanya kerana dihasilkan oleh haiwan laut boleh menjadi perhiasan yang harganya boleh mencecah berjuta ringgit. Kesungguhan sang pengutip mutiara menggilap mutiara tersebut sehingga menjadi sesuatu yang berharga adalah perkara yang sepatutnya kita contohi.

Program Iftar Bersama Mutiara ini merupakan program berbuka puasa bersama anak-anak yatim Asrama Kebajikan Darul Akhyar. Walaupun saya bukan penganjur mahupun AJK pada ketika itu, tetapi saya amat menghargai jemputan sahabat-sahabat saya untuk menghadiri program tersebut. Seramai 40 orang anak-anak yatim dan faqir miskin turut serta dalam program ini. Rata-rata mereka berumur dalam lingkungan 9 tahun hingga 14 tahun.

Setelah diberi sedikit penerangan oleh Warden Asrama mereka bahawa di antara mereka telah kehilangan ibu, ayah, kedua-duanya malah ada juga yang tidak mengenali kedua ibu bapa mereka. MasyaAllah. Berat sungguh ujian yang ditanggung oleh mereka apabila mereka tidak dapat merasai kasih sayang daripada kedua ibu bapa mereka yang sepatutnya menjaga mereka. Saya pasti seorang anak inginkan kasih sayang 'realiti' dari orang yang sepatutnya.

Jika diingat kembali, saya juga pernah mengalami keadaan seperti tetapi tidaklah tinggal di asrama kebajikan. Kematian seorang ayah yang merupakan sumber pendapatan menjadikan ibu saya bekerja keras menanggung kehidupan kami dua beradik.

Sebahagian peserta.

Mutiara dan mereka.

Anak-anak yatim ini adalah mutiara yang perlu digilap dan terus digilap supaya mereka boleh menjadi seseorang yang berguna kepada diri dan orang lain. Penggilapan ini perlu terus dilakukan agar mereka ini boleh keluar dari kepompong 'hitam' hidup mereka dan berbakti kerpada masyarakat. Kita tidak apa yang mereka pendam, tetapi kita sebenarnya sudah tahu bagaimana hendak menjaga mereka.

Anak-anak yatim Darul Akhyar.
Kamu adalah mutiara.

Program ini bukan sahaja dihiasi dengan keriangan anak-anak yatim, malah diserikan juga dengan   alunan Qasidah. Subhanallah. Program ini dapat mengeratkan hubungan silaturrahim dan membina ukhwah sesama islam. Solat berjemaah, iftar jamaie, bertarawikh dan sedikit tazkirah dapat memberikan aura dan suasana ukhwah tersebut. Itulah yang seharusnya dilakukan oleh seluruh umat Islam di dunia ini.


 Persembahan Qasidah


 Ya Hanana


 Gelagat salah seorang daripada anak-anak yatim Darul Akhyar.

Semoga kita dipertemukan lagi.


Semoga program ini dapat memberi manfaat kepada manusia disekeliling.

InsyaAllah.


0 comments:

Post a Comment