TAJDID NIAT: MENINGKATKAN POTENSI MAHASISWA

Monday 1 July 2013


Segalanya bermula dengan niat.

"Daripada Amirul Mukminin Abu Hafs 'Umar ibn al-khattab beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda:

Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya manuju kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Barangsiapa yang hijranya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijranya ke arah perkara yang ditujuinya itu."

Tarikh: 27 Jun 2013
Tempat: Dewan Kuliah Utama
Penceramah: Puan Lailatul Jum'ati Binti Mohd (Pegawai Psikologi UniSZA)

__________________________________________________________________________
Hasil Dapatan Ceramah

Dalam usaha untuk mengecapi kejayaan pastinya berlaku pelbagai halangan dan mungkin ada sesetengah daripada kita yang mendapat jalan yang mudah untuk mengecapinya. Dalam program ini, penceramah menyentuh tentang niat.

Kenapa perlu niat?

Niat atau erti kata lain nawaitu bererti kita menginginkan sesuatu dan bertekad hati untuk mendapatkannya. Selalunya niat ini hanya dilafazkan di dalam hati ataupun dilafazkan dengan kata-kata. Sebagai contoh dalam konteks belajar, kita selalu akan berkata 'aku mesti mendapatkan pointer yang tinggi dalam semester ini'. Situasi ini selalunya berlaku di awal semester.

Niat hendaklah disertai dengan pelaksanaan. Bagaimana?

Dalam apa jua perkara yang kita inginkan hasilnya, usaha dan pelaksanaan itu perlu juga ada. Jika kita hendak berjaya dalam peperiksaan, maka usaha untuk mengulangkaji dan membaca itulah pelaksanaannya. Dalam konteks perniagaan, strategi dan promosi adalah pelaksanaan setelah berniat untuk mendapatkan keuntungan.

Niat juga mempunyai hala tuju dan akhirnya nanti kita boleh melihat samada niat ini tadi hasilnya baik atau buruk. Niat yang baik akan mendapat hasil yang baik manakala niat yang buruk akan berakhir dengan keburukan. Semuanya bergantung kepada Allah. Suatu keinginan yang dimulakan dengan niat yang baik, secara tidak langsung ia akan merangsang diri kita untuk melakukannya secara baik dan hasilnya Allah memberkati dan meredhai niat dan usaha yang dilakukan. Keinginan yang bermula dengan niat buruk akan berakhir sebaliknya.

Hakikatnya, niat bukanlah penyelesaian kepada keinginan manusia tetapi pada saya niat adalah 'permulaan' atau juga booster untuk melakukan tindakan seterusnya dalam mencapai keinginan. Hal ini kerana menjadi lumrah menusia lupa dengan keinginan yang mereka ingin capai. Maka mereka boleh mengimbau kembali niat yang telah mereka nyatakan ketika dahulu supaya terus bersemangat untuk melakukan sesuatu.

Program ini telah mengubah suasana yang biasa dalam sesebuah program ceramah. Saya amat kagum dengan penceramah yang dijemput kerana memberi satu suasana baru dalam program-program sebegini. Komunikasi Dua Hala. Selalunya penceramah akan menghabiskan ceramahnya dan selepas itu barulah adanya sesi soal jawab.

Kali ini tidak. Penceramah telah memberi ruang semasa beliau menyampaikan ceramah kepada mahasiswa/wi untuk memberikan pendapat dan memberi respon kepada penceramah. Suatu suasana yang sihat dan positif. Berdasarkan program tersebut, mahasiswa/wi menjadi berani untuk bersuara walaupun sepatah dan sedikit sebanyak ianya menjadikan penonton aktif.

Alhamdulillah.

Natijahnya:

Asalkan kita yakin dengan Allah, maka keinginan kita insyaAllah akan menjadi kenyataan.

0 comments:

Post a Comment