BERMULA MUSIM 'DEMAM'

Monday 23 September 2013

 Tenang walaupun sibuk mengulangkaji.
Tenang walaupun peperikasaan semakin menghampiri.

Musim demam telah kembali.

Demam Chikunguya?
Demam Malaria?
Demam Panas?
Demam nampak makhluk halus?

Bukan itu yang sebenanya saya maksudkan. Demam ini selalu di alami oleh kanak-kanak, remaja yang bergelar pelajar. Tidak kira sekolah mahupun institusi pengajian tinggi, ia menjadi kebiasaan. Benar bukan?

Demam peperiksaan bukanlah seperti orang sakit yang terlentang di atas katil dengan mengharapkan ubat-ubatan sebagai medium penyembuh. Malah bukan juga demam yang melepasi suhu badan badan manusia normal, 37 darjah celcius!

Ianya boleh dilihat apabila seseorang itu telah mengubah kebiasaannya menjadi luar biasa. Rakan-rakan sekelas anda yang suka berjalan tidak kira waktu tiba menjadi seorang yang pasif di dalam bilik. Roommate anda yang kuat tidur tiba-tiba berjaga malam bersengkang mata. Sahabat baik anda yang rajin online facebook dan twitter tiba-tiba senyap tanpa post terbarunya.

Kenapa ya? Buang tebiat kah?

I WANT TO GET BETTER SCORE!


Salah satu simptom yang menyebabkan berlakunya demam peperiksaan apabila mentaliti seorang pelajar itu perlu berubah untuk mendapatkan keputusan yang baik dan cemerlang dalam peperiksaan. Dalam erti kata lain STUDY HARD, STUDY SMART!

I'M REALLY SCARE IF I FAIL!

Satu kejutan dalam diri jika seseorang itu pernah merasai kegagalan dalam peperiksaan yang lepas dan ingin memperbaiki kelemahannya itu. Bagi pelajar lain yang tidak pernah merasai kegagalan, ketakutan itu pasti akan dirasai tatkala seseorang itu membayangkan apa yang akan terjadi jika dia gagal dalam peperiksaan akan datang.

THIS IS MY HOPE!

Harapan. Impian. Keinginan. Setiap individu yang bergelar pelajar pasti inginkan kejayaan di mana disitulah penentuan bagi mereka untuk menentukan masa hadapan mereka dan kerjaya hidup mereka. Lebih-lebih ada orang yang mengharap kepada kita untuk berjaya. Bebanan itu sangat dirasai. Pasti.

Menghadapi situasi sebegini merupakan kebiasaan tatkala musim peperiksaan. Pelajar Tingkatan 3 mengharungi PMR, pelajar Tingkatan 5 menghadapi SPM yang akan menentukan kedudukan mereka memasuki universiti atau matrikulasi. Tidak ketinggalan juga kepada pelajar Diploma yang akan berhadapan dengan peperiksaan akhir semester.

Ibu saya selalu berpesan jangan terlalu dibebani dengan target sehingga lupa keadaan sekeliling. Akhirnya nanti kita sukar untuk menerima suatu keputusan apatah lagi jika keinginan kita tidak tercapai. Perkara yang penting adalah Doa, Usaha, Ikhtiar dan Tawakkal.

DONT GIVE UP!

DON'T SCARE!

YOU CAN DO IT!

Kata-kata semangat perlu sentiasa ditiupkan ke dalam diri kita sendiri supaya menjadi penguat untuk berusaha ke arah kejayaan dan mencapai apa yang diingini.

"Sekiranya kamu telah membulatkan tekad, bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah suka kepada orang yang bertawakkal." - Surah Ali 'Imran (Ayat 159).

Jika gagal bukan bermakna perjuangan berakhir disini. Ini bermakna pengajaran dan faktor pembaikpulih ke atas diri kita untuk berjaya. InsyaAllah Allah bantu.

0 comments:

Post a Comment