DIARI 360% - CHAPTER 2

Tuesday 17 December 2013




 Diari = Memori
Kisah suka, duka akan tercatat disini



Ogos 2013

Bulan yang penuh dengan cabaran. Cerita era perubahan aku secara total telah bermula di sini. Siapa sangka cabaran demi cabaran dan dugaan demi dugaan perlu aku hadapi ketika ini. Siapa sangka perancangan yang aku telah lakukan hancur setakat di sini. Cerita cinta aku berakhir di sini. Setelah selesai cuti pertengahan semester, rakan-rakan sekelasku mengajak aku berkelana ke Kuantan dan singgah terlebih dahulu di rumah salah seorang sahabatku yang terletak di Kemaman. Dalam perjalanan itu jugalah aku cuba menghubungi si dia untuk memaklumkan keberadaanku agar tidak berlaku sebarang kecurigaan. Namun sepanjang hari aku tidak dapat menghubunginya. Malah akaun facebook dan twitter ku juga telah di ‘block’ olehnya. Tanpa sebab. Puas aku bertanya tetapi tiada jawapan. Adakah dia memarahi aku kerana aku terlalu banyak memberi nasihat kepadanya? Atau nasihat aku itu dianggapnya sebagai desakan? Puas aku memikirnya. Akhirnya aku terpaksa diam untuk sementara untuk menenangkan keadaan. Hampir dua bulan tiada jawapan.

            Sempat juga aku melihat akaun twitternya yang tidak di ‘block’ lagi. Jawapannya yang ku tunggu sungguh menghampakan. Aku hanya ingin penjelasan. Tidak terdetik untuk cetuskan pertelingkahan. Mungkin ini jawapan pengakhiran untuk hubunganku. Mungkin dia sudah ada seorang lelaki yang lebih baik daripadaku. Hampir sebulan hatiku hancur. Jujurnya pedih untuk merawat hati itu kembali. Prinsip aku ‘jika seorang yang aku sayang maka hanya dialah seorang’. Maka tatkala berlakunya malapetaka ini, sukar bagiku untuk menerima. Akhirnya sehingga kini aku mengambil keputusan untuk teruskan kehidupan tanpa ada pengganti. Still Single. Aku juga tiada sebab untuk memarahinya kerana aku juga tidak semuanya benar dalam hal ini. Ada silapnya yang tidak ku sedari.

            Khas untuk awak, tiada kata benci terbit dalam hati ini. Siapa saya untuk singkirkan awak dalam kehidupan. Tapi ingatlah, jaga dirimu baik-baik.

Akhir November 2013

Sudah hampir penghujung bulan November, ini bermakna sudah sepuluh peratus sesi pembelajaran berlalu. Kitaran perjalanan aku masih seperti biasa, bangun pagi dan tunaikan kewajipan, singgah ke bilik rakan-rakan, ke kelas, kafe dan pulang semula ke bilik. Bezanya antara aku dan rakan-rakan, malam pada sesi ini aku habiskan waktu bersama sahabat-sahabat seperjuangan memikirkan masalah umat. Usrah, Gerakan Islam, Program Ilmiah. Itulah yang menjadi penambahan baru dalam hidupku. Walaupun sebelum ini aku mengikuti usrah, penjiwaan kali ini agak berbeza. Sifat ingin tahu semakin menebal dan membukit.

Penglibatan aku dalam sebuah kesatuan gerakan Islam membezakan pengalaman aku sewaktu berada dalam organisasi MPP sewaktu ketika dahulu. Hal ini kerana, dalam MPP, demokrasi adalah tunjang utama. Hidup dengan masalah dan mesyuarat. Bila ada program maka ada mesyuarat. Apabila ada kerja baru ada mesyuarat. Dahulu aku jahil perihal politik kampus. Maka aku naik sebagai MPP kerana mewakilkan fakulti sahaja. Kosong pengetahuan dan hala tuju. Siapa sangka dalam organisasi ini dipenuhi dengan hala tuju yang bersimpang siur. Walaupun awal pergerakan kami dengan satu matlamat, menjaga kebajikan mahasiswa, namun apa yang ku lihat hanya berakhir dengan merekrut ‘tentera kroni’ oleh sebahagian manusia yang sudah hilang kekuatan.

Sudah lama aku perhatikan gelagat mereka. Dari awal lagi aku sudah di ‘blacklist’ oleh mereka sebagai pembangkang dengan alasan aku adalah pelajar undang-undang. Nonsense! Sehinggakan apa jua cadangan yang aku cuba berikan hanya seperti angin lalu. Walaupun ada yang mempersetujui, kesudahannya menjadi ‘sampah’.  Aku lebih suka bergerak secara underground. Bukan nama dan jawatan yang ku kejar kawan. Apa yang aku rasa perlu aku lakukan maka aku lakukan. Walaupun yang lain tidak tahu. Sememangnya dokumentasi itu penting tetapi ada sesuatu yang aku ingin tunjukkan. Kerja tanpa heboh dan ukhwah diperkuat. Alhamdulillah itu berjaya. Hasil inspirasi presiden MPP sendiri sebenarnya. Ku akui aku tidak menjalankan program, tetapi aku menjadi penguat di mana sahaja aku berada. Itu aku sewaktu menjadi MPP.

Eh sudah jauh melencong.

Kembali kepada kesatuan, aku merasakan ketenangan sewaktu berada dalam gerakan ini. Usrah pimpinan, usrah gabungan, unsur tarbiyah dan semangat perjuangan itu ada. Aku masih mentah tetapi tidak salah untuk aku bersama mereka bukan? Nak dikatakan aku jahil, sekolah menengah dahulu SMKA. Tetapi kejutan budaya membuatkan aku seperti jahil. Berjumpa dengan sahabat-sahabat seperti inilah sebenarnya yang menjadi pendorong kepadaku untuk mencari ‘jiwa’ aku yang dahulu dan meningkatkannya.

Aku ingin kongsikan gelagat-gelagat manusia yang aku lihat disekeliling. Sewaktu menjadi AJK sebuah program, aku telah dilantik menjadi kem komandan. Sudah lama aku tidak menjadi garang. Hanya rakan sekolah sahaja yang mengetahuinya. Aku perhatikan gelagat dua orang peserta yang ibaratkan tagline cerita hantu Indonesia, Jelangkung. ‘Datang tak dijemput, pulang tak dihantar.’ Tetapi pada aku mereka ini ‘Datang tak dijemput, pulang ngada-ngada minta dihantar.’ Kami dari pihak pengurusan program sejak awal lagi merasakan mereka datang sebagai peserta dengan membawa agenda tersendiri.

Mereka ini diantara manusia yang lantang bersuara dalam gerakan. Aku akui itu. Namun perjuangan mereka hanya hangat-hangat tahi ayam sahaja. Seperti cacing kepanasan apabila tidak mendapat sesuatu yang diingini. Bijak berbicara tentang usrah, namun jarang sekali hadir usrah. Bijak berjanji tetapi tidak ditepati. Ada sahaja alasan yang diberikan. Sehinggalah di dalam program itu mereka membuat provokasi dan mengajak peserta-peserta lain yang masih ‘fresh’ bersama mereka. Masakan tidak, arahan yang diberikan oleh sahabatku berbeza dengan tindakan mereka. Aku mula berang dan menyuruh mereka berhenti daripada melakukan aktiviti. Aku menyuruh mereka berkumpul dan menyatakan kesalahan mereka. Tidak mendengar arahan dan tiada strategi. Mendengar arahan dan bina strategi adalah perkara asas dalam apa jua prinsip. Bermula dari bawah. Seperti orang yang baru sahaja membuka perniagaan. Namun setiap kata-kataku dibantah dengan hujah mereka. Ada sahaja ayat yang keluar dari mulut mereka. Maklumlah aku bukan pelajar pengajian Islam seperti mereka. Jadi Ayat Al-Quran dan Hadith menjadi pertaruhan mereka. Selesai melepaskan geram dan diakhiri dengan nasihat, ku lihat mereka ini tersenyum. ‘aku telah berjaya!’ mungkin dalam hatinya berkata begitu. Tidak mengapa. Mujur aku tidak menyentuh tentang hakikat mereka yang kontra jika hendak dibandingkan dengan percakapan mereka itu. Syeikh, enta hebat hujah tapi benda simple tak boleh buat. Enta ingat enta boleh jadi orang hebat? Hakikat cerita dunia.

Mereka ini sudah dibenci oleh sahabat-sahabatku malah kenalan yang lain. Hanya ingin menang sahaja. Ada juga manusia seperti itu rupanya. Namun dalam cerita ini, aku menjadi sang neutral yang masih mendekati mereka untuk mengetahui apakah sebenarnya yang mereka mahukan. Jawatan dalam kesatuan? Inginkan nama mereka disanjungi? Wallahua’lam.

Berkisar tentang perjalanan seharianku, hari-hariku tenang. Tidak seperti dahulu. Walaupun tiada masalah, tetap sahaja resah gelisah. Namun kali ini, ada masalah, jiwa aku tidak cepat melatah. Syukur kepada Allah. Hanya sunyi apabila bersendirian. Di hadapan rakan-rakan, aku periang, kuat bergurau dan bercerita. Siapa yang tak jadi mangsa gurauan, tunggu sahajalah masanya tiba. Hanya jika aku bersendirian, aku sunyi. Hanya lambaian angin yang menjadi ‘jiran’. Kadangkala bosan juga. Oleh sebab itulah aku suka bersosial, masih lagi mengikut syarak.

Apabila rasa bosan, langit yang penuh keindahan akan ku jadikan tatapan. kadangkala beraraknya awan, kadangkala bulan mengambil ruang. Jika beruntung, kerlipan bintang akan menemani. Subhanallah indahnya ciptaan Allah, Alhamdulillah masih diberi penglihatan. *Tersenyum*

Bersambung cerita aku.........................

0 comments:

Post a Comment