Kita Bersaudara. Kita Berjuang di atas Landasan Yang Sama.
Hijrah-Berjuang Dan Bersaudara
Tamrin Rijal Nasional
Pertama kali
mengikuti sebuah program yang terpisah peserta antara lelaki dan perempuan.
Awal pemberitahuan tentang program ini membuatkan saya menjadi teruja untuk
mengikutinya. Walaupun masih lagi dalam konteks yang sama iaitu mendidik para
daie muda, namun, bagi saya pemisahan ini yang menjadikan program ini unik.
Tamrin Rijal Nasional khusus untuk lelaki dan Tamrin Nisa’ Kebangsaan khusus
untuk perempuan sahaja.
Bertemakan Hijrah: Berjuang dan Berkorban
menjadikan Tamrin Rijal Nasional sebagai program yang mempunyai input ‘diluar
jangkaan’ saya. Rata-rata peserta yang hadir mungkin sudah lali dan acapkali
menyertai program ini tetapi tidak bagi saya yang masih ‘freshie’ dalam gerakan.
Awal-awal lagi sahabat seperjuangan saya yang bersama-sama mewakili Kesatuan
Pelajar Islam Terengganu (KEPITAR) telah menyatakan bahawa program yang
dianjurkan oleh Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) adalah luar
jangkaan. Jika anda fikir program ini satu matlamat, maka ia akan menjadi dua.
Begitu juga sebaliknya.
Kami diarah untuk membawa bekalan
makanan sendiri iaitu satu tin sardin, secawan beras, satu sudu garam dan gula,
serta teh. Bagi sesiapa yang bijak pasti lebihkan sukatan kerana tiada siapa
yang dapat jangkakan apa yang berlaku. Malah ada yang membawa pelbagai makanan
tambahan.
Expected to be
unexpected
Siapa sangka kedatangan kami ke Kg.
Kalumpang itu disambut oleh pokok durian yang setinggi tiang elektrik dan
sebatang sungai yang mengalir deras. Kebiasaan kem yang pernah saya lalui, sungai
hanya dijadikan tempat untuk mandi, membasuh dan mencuci. Untuk Tamrin Rijal
Nasional, sungai merupakan laluan utama untuk ke tapak perkhemahan yang
sebenar! Malah tiada laluan alternatif lain untuk ke tapak tersebut. Luar
jangkaan yang pertama tampaknya. Wahai sahabat, sungguh masin mulut anda.
Disebabkan kami antara peserta yang
terawal sampai ke tapak perkhemahan, kami membantu senior-senior PKPIM selaku
penganjur memasang khemah dan membina dewan untuk solat. Paling tidak boleh
dilupakan apabila kami mengorek tanah untuk dijadikan tandas. Saya pasti memang
tiada siapa yang sanggup merasmikan tandas tersebut. Mungkin sehingga hari
terakhir tandas itu masih kekal seperti asalnya. Hari pertama sahaja kami sudah
memasak makanan yang dibawa sendiri. Tidak menggunakan dapur gas walaupun ‘portable’.
Tidak sama sekali. Kami menggunakan bahan semula jadi iaitu kayu.
Melalui sungai,
masaka makanan sendiri, tidur di dalam khemah, berada di dalam kawasan yang
tidak tahu tahap keselamatannya. Malah segalanya semula jadi. Apa signifikasi
program ini sebenarnya?
Hasil Dapatan
Kami dari Kesatuan Pelajar Islam
Terengganu (KEPITAR) tidak dapat menghabiskan program ini sehingga hari yang
terakhir. Namun penulis (saya) tidak rasa terkilan kerana satu malam yang
dihabiskan sangat memberikan input dan ibrah kepada kami. Berawal dari kejutan
laluan sungai itu sendiri sebenarnya telah mengajar kita bahawa di dalam dunia
ini manusia sangat banyak tempat bergantung. Bukan sahaja kepada mesin,
teknologi, kemudahan jalan raya. Tetapi alam juga menjadi tempat bergantung
kepada manusia.
Terkesan
daripada kupasan bibliografi yang disampaikan oleh Cikgu Tango, atau nama
sebenarnya Encik Yusaimi, ABIM Perak bahawa alam adalah ciptaan Allah dan kita
sepatutnya menjaganya bukan merosakkannya.
Hasil
interpretasi saya bahawa tamrin ini menunjukkan kita bahawa seorang daie bukan
datang dan bergerak hanya dengan kesenangan semata. Ada duit maka ada aktiviti.
Ada kemudahan maka ada gerakan. Pada saya itu bukan seorang pendakwah yang
murni. Kesenangan itu adalah bonus selepas bersusah payah menggerakkan dakwah
dalam jemaah. Bagaimana rasulullah suatu ketika dahulu berdakwah dengan cara
yang sukar awalnya sebelum diterima oleh pengikutnya, begitu jugalah kita yang
boleh dikatakan masih ‘fresh’ dalam gerakan. Normal jika seorang daie, seorang
yang masuk dalam gerakan sukar untuk menerima tanzim yang dibawa malah sukar
memberikan komitmen untuk bergerak. Analoginya sama seperti seorang pemuda
kampung yang bertahun duduk di kampung tiba-tiba tinggal di bandar. Maka
kejutan budaya akan berlaku. Sesi penyesuaian akan bermula.
Hijrah – Berjuang dan Bersaudara. Jika
dalam bahasa Indonesia ia disebut Perjuangan dan Persaudaraan. Tema ini telah
menyentuh hati saya. Imbas sedikit mengenai kisah hijrah Rasulullah dari Mekah
ke Madinah, Rasulullah tidak berhijrah keseorangan. Baginda bersama-sama
pengikutnya berhijrah ke Madinah tanpa sebarang paksaan atau menuntut ganjaran.
Contoh inilah yang sepatutnya diamalkan dalam gerakan Islam pada hari. Di mana
seseorang yang ingin berdakwah tidaklah kerana dipaksa mahupun terpaksa.
Seterusnya ikhlas kerana Allah Ta’ala. Sebuah perjuangan akan menjadi murni dan
suci jika diterapkan keikhlasan dan tiada rungutan di dalamnya. Tidak perlu
mengeluh jika terjatuh dan bangkit semula untuk memperbaiki kejatuhan itu.
Di samping itu, tema ini telah
menyemai bahawa sikap persaudaraan itu sangat penting dalam berjuang dan
gerakan Islam. Persaudaraan yang akan menjadi salah satu senjata dalam
berdakwah. Hal ini kerana melalui persaudaraan itu tadi, masing-masing boleh memberi
solusi dan bersama-sama menyelesaikan masalah yang berlaku dalam kalangan umat
Islam pada hari ini. Saya ambil contoh mudah, dalam organisasi atau kesatuan,
apakah yang akan berlaku jika hanya Presiden sahaja yang memikirkan masalah dan
solusi walhal terdapat 20 orang di dalam organisasi tersebut? Jawapan saya
solusi dapat difikirkan namun tiada siapa yang akan menggerakkan solusi apatah
lagi menyelesaikan masalah itu.
Akhir Kalam
Hijrah – Berjuang dan Bersaudara
bukanlah sekadar tema namun senjata dalam perjuangan. Akhir kata, setiap
manusia mempunyai pandangan mereka tersendiri lebih-lebih lagi peserta-peserta
dan jawatankuasa tamrin ini. Pandangan di atas merupakan hasil yang saya
pelajari dan akan dipraktikkan dalam perjuangan. InsyaAllah dengan izin Allah.
0 comments:
Post a Comment