ANTARA TUGAS DAN SAHABAT. MANA SATU?

Sunday 27 January 2013

Pernah anda merasakan diri anda terhimpit antara sahabat dan tugas. Tatkala kita terikat dengan peraturan dalam tugas dan permintaan seorang sahabat yang mana permintaan itu boleh melanggar etika tugas anda? Semestinya pernah, selalu atau kadang-kadang berlaku dalam kehidupan seharian anda. Sebagai individu yang berada di tengah-tengah, apakah yang sepatutnya anda lakukan? Mengikut etika tugas atau menunaikan permintaan sahabat anda atau situasi terbalik ini, melanggar etika tugas ataupun menolak permintaan sahabat anda. Perasaan berbelah bagi semestinya akan wujud bagi seseorang yang mementingkan kedua-duanya.

Terpikir bilamana apabila kita melanggar etika dalam tugas, kita akan menghadapi tindakan tatatertib. Apabila kita menolak permintaan sahabat, kita akan dicemuh dan mungkin dipinggirkan hanya kerana permintaan tidak tertunai.

Ibarat kata peribahasa, tepuk dada tanya selera, semuanya bergantung kepada diri kita sendiri. Jangan mendengar kata-kata orang disekeliling kita tetapi diri kita penentunya. Alasannya, diri kita yang menerima pujian dan cemuhan, bukan orang lain ^_^.

0 comments:

Post a Comment